Hvordan flytter jeg mit internationale domæne til ScanNet?

Her er en guide til hvordan du flytter et domæne du allerede ejer til ScanNet


Før flytningen

Hvis du har et domæne der i dag ligger hos en anden udbyder, kan du vælge at flytte det til ScanNet. Det gør du ved at bestille domænet på https://www.scannet.dk/domaene/ og tilvælge ”Flyt”

Her skal du tilkøbe DNS Hotel*, som giver dig adgang til at kunne administrere og rette i DNS-zonen før en flytning, så du sikrer dig at din hjemmeside og mail ikke stopper med at virke. 

DNS Hotel giver dig også mulighed for ubegrænset antal URL forwards


*DNS Hotel er gratis på internationale domæner i ScanNet




Selve flytteprocessen starter hos din nuværende udbyder, hvor du skal indhente en AUTH/EPP-kode til domænet.
Domænet skal være låst op og det er vigtigt at ejerdata for domænet er opdateret, da man i nogle tilfælde vil skulle godkende via registrantens e-mail . Hvis du er i tvivl om, hvor du finder AUTH/EPP-koden eller opdaterer ejerskabet, skal du kontakte din nuværende udbyder



Start flytning


Nu skal du logge ind på din konto hos ScanNet https://controlpanel.scannet.dk med dit kundenummer (SCXXXX) og adgangskode
Hvis domænet er tilknyttet en aktiv hjemmeside eller mailløsning er det vigtigt at klargøre DNS zonen i vores kontrolpanel, inden domænet bliver flyttet til os. 

Her er en guide til hvordan man kan oprette records i DNS zonen hos os HER. 
Har du brug for hjælp til at oprette/ændre i DNS zonen kan du se vores åbningstider HER


Når DNS zonen er klar skal du starte flytningen med AUTH/EPP-koden
Her skal du vælge det respektive domæne og ”Gå til produkt”



Inde på produktet vil der under punktet "Domæneinformationer", findes knappen "Flyt domæne (sæt AUTH-ID)"



Nu vil du blive mødt af følgende, her skal du indsætte den AUTH/EPP-kode du har fået fra din nuværende udbyder for at kunne starte flytningen af domænet til Scannet, når du har sat koden ind, vil flytningen starte, forudsat at domænet er låst op og AUTH/EPP-koden er korrekt.


Du vil nu få en bekræftelse på skærmen, om at vi har modtaget AUTH/EPP-koden og flytningen er startet. 


Hvis du mod forventning skulle få en af følgende fejl: ”AUTH-ID ser ud til at være forkert” eller: ”Domain Status. clientTransferProhibitet - domænet er låst, få din nuværende udbyder til at låse det op og derefter genoptag flytningen”, skal du kontakte din nuværende udbyder, så de enten kan udlevere en ny kode til dig eller låse domænet op. Får du en anden fejl skal du blot kontakte supporten.

Det kan tage op til 5 dage for internationale domæner* før flytningen er gennemført. Du vil modtage en bekræftelse, når flytningen er gennemført.

*Ved internationale domæner skal du være opmærksom på, at du skal bekræfte din e-mailadresse. Dette kan du læse mere om HER