Artikler & vejledninger / E-mail & Office / Citrix og RDS (før 2017) / TS Gateway opsætning

TS Gateway opsætning


Nedenfor finder du en vejledning til TS Gateway opsætning for din fjernskrivebordsforbindelse. Det er også muligt at hente vores PDF vejledning og som du er velkommen til at gemme lokalt, sende til en ven eller udskrive til dine kollegaer.

 

PDF vejledning - TS Gateway opsætning

 

Indledning

Med denne vejledning vil du få mulighed for at etablere forbindelse til dit fjernskrivebord med Microsoft RDP klient (Remote Desktop Connection) igennem A/S ScanNet TS Gateway.

 

Beskrivelse

Med din IT-outsourcing aftale med A/S ScanNet bør du på nuværende tidspunkt, have modtaget et brugernavn og en adgangskode, som skal benyttes for, at du kan gennemføre denne vejledning.

 

Redigere RDP klienten

Efter du har gemt den tilsendte RDP klient f.eks. på dit lokale skrivebord, skal du redigere eller tilføje dit brugernavn.

Højre-klik på det nye ikon (RDP klienten) og vælg "Rediger".

I næste punkt "Brugernavn" er der med rødt markeret, hvilket felt du skal redigere. Har du problemer med login, se det sidste punkt FAQ / Ofte stillede spørgsmål på side 7.

 

Brugernavn

I feltet "Computer" står der HID-xxxxxxx som er jeres unikke ID til serveren hos ScanNet og dette må du ikke ændre.

Klik "Brugernavn" (din e-mail adresse) første gang du logger på fjernskrivebordet.

Hvis du klikker "Gem", vil computeren huske dit brugernavn. For login klik "Opret forbindelse".

 

Skærmstørrelse og -opløsning

Vil du ændre på skærmstørrelsen eller antal farver, er det fanebladet "Skærm", hvor du har mulighed for at ændre dette. Du skal være opmærksom på, at disse indstillinger har indflydelse på hastigheden til fjerneskrivebordet.

Har du to skærme tilsluttet din computer, kan du sætte flueben i "Brug alle mine skærme til fjernsessionen", så vil dit fjernskrivebord fungere, som du kender det fra din computer.

 

Tag printer og drev med op

Under fanebladet "Lokale Ressourcer" koncentrerer vi os om "Lokale enheder og ressourcer".

Som udgangspunkt er alle elementer slået til og det betyder, at følgende ting lægges på fjernskrivebordet: Printere, Udklipsholder, Chipkort, Porte, Drev og PnP-enheder.

Det kan påvirke hastigheden, at alle elementerne lægges på skrivebordet, derfor kan man fravælge de unødvendige ting.

 

Hastigheden

Hvis du oplever generelle hastighedsproblemer med dit fjernskrivebord, bør du vælge en lavere hastighed på forbindelsen.

 

Forbindelsesindstillingerne

Klik på "Indstillinger..." under overskriften "Opret forbindelse fra alle steder".

Under "Forbindelsesindstillinger" vælger du "Brug disse indstillinger for RD Gateway-serveren" og skriv: "tsgw.scannet.dk" i feltet "Servernavn".

I "Logonmetode" vælger du "Spørg efter adgangskode (NTLM)". Sæt flueben i "Tilsidesæt RD Gateway-serveren for lokale adresser".
Under "Logonindstillinger" sætter du flueben i "Brug legitimationsoplysningerne for RD Gate...".

 

FAQ / Ofte stillede spørgsmål

Jeg kender ikke eller kan ikke huske adgangskoden?
- Er det først gang du logger på systemet, bør du have fået koden af din IT-kontaktperson i virksomheden. Hvis du tidligere har været logget på, skal du tage kontakt til A/S ScanNet support tlf. 75 53 35 00, som vil fremsende en ny kode.

Ved login står der "@mit-domænenavn.dk" i brugernavnet og adgangskoden bliver ikke godkendt?
- Du benytter ikke den korrekte e-mail adresse. Der mangler tegn foran @ f.eks. "hans.jensen@mit-domænenavn.dk". Se punkt "Brugernavn".

Forbindelse til fjernskrivebord - kan ikke finde computeren "HID-xxxxxxx"...?
- Dette skyldes ofte en af følgende to ting: 1) RDP klienten skal minimum være v6.1, hvilket kræver Windows XP SP3, .NET 3.5 SP1, Vista eller Windows 7. 2) Forbindelsesindstillingerne er ikke sat korrekt og du skal gennemgå punktet "Forbindelsesindstillingerne".

Jeg sidder på en Apple Mac og kan ikke oprette forbindelse?
- Der findes endnu ingen officiel RDP klient, fra Microsoft som understøttes på Mac. Alternativt kan man benytte 3. parts software (f.eks. iTap mobile http://www.itap-mobile.com/), som understøtter muligheden for TS Gateway på Apple enheder. Dog skal man være opmærksom på at denne type software kan koster et mindre beløb og support fra ScanNet kan være begrænset pga. manglende viden om softwaren.

Der er ikke lagt printere ud på fjernskrivebordet - der er flueben under fanebladet "Lokale Ressourcer"?
- Kontroller at Microsoft NET 3.5 eller nyere version er installeret på din computer.

Efter indtastning af adgangskode og opret forbindelse, forsøger computeren at etablere forbindelse, men "timer out" efter ca. 30 sekunder?
- Har du prøvet at logge på sin profil fra en anden computer, kan denne fejl skyldes et lokalt problem på computeren. Kontroller at Windows egen firewall eller anden software ikke blokerer forbindelsen (f.eks. kan Symantec (Network protection)).




Kontakt ScanNet kundeservice

Fandt du ikke dit svar i denne artikel?


Ring til kundeservice på:
75 53 35 00