Artikler & vejledninger / Webshop og marketing / Loyalty Manager / Kom i gang med din Loyalty Manager

Kom i gang med din Loyalty Manager


Nedenfor finder du en vejledning til produktet Loyalty Manager. Det er også muligt at hente vores PDF vejledning og som du kan gemme lokalt, sende til en ven eller udskrive til dine kollegaer.

PDF vejledning - Loyalty Manager

 

Design - Template (oprettelse, vedligehold)

Når du skal i gang med Loyalty Manager, er det vigtigt du starter med at få rammerne på plads. Dvs. selve designet af din e-mail, som omfatter topgrafik, baggrund, skrifttype m.m.

I topmenuen vælger du "ADMIN" og herefter "E-mail Skabelondesign".

Vigtigt! Generelt gælder det at ALLE valg du foretager på denne side, kun har betydning for fremtidige e-mail kampagner og dermed ikke på dem, du har oprettet.

Du kan hele tiden følge med i hvordan dit design ser ud ved klikke på "Se design"-knappen, som er både i top og i bund på siden. Husk at klikke på "Gem" inden du går videre.

Når du tilføjer et billede, har du to muligheder: "Fra lokal disk" eller "Fra mediearkiv".

"Fra lokal disk" betyder at du søger på den computer du sidder ved, og "Fra mediearkiv" søger du i tidligere uploadede billeder - enten fra kampagner eller fra mediearkiv.

 

Indsæt logo/topgrafik

Du kan indsætte et billede som logo/topgrafik. Max bredde er 600 px, og evt. større billeder vil blive nedskaleret proportionalt til 600 px i bredden. Mindre billeder skaleres IKKE op. Hvis billedet er mindre end 600 px, bliver det venstrestillet.

Du kan sætte både ALT-tekst og link på billedet. Du kan indsætte formaterne JPG, PNG og Gif.

Det er også muligt at bruge tags som links. Fx kan du i linkfeltet skrive "###opdater###". Medlemmerne vil så blive linket over til deres respektive medlemsoplysninger.

Det logo/topgrafik du har uploadet kommer med som standard i dine fremtidige e-mail kampagner. Bemærk: Du kan også vælge at slette denne uploadede fil, og så placere en anden i selve nyhedsbrevet, som så er kun vil figurere på den pågældende e-mail kampagne.

Indsæt bundtekst

Herefter kan du indsætte bundteksten. Du kan indsætte links m.m.

Bemærk: Skrifttypen kan du ikke selv definere (endnu). Den bestemmes ud fra det valgte design af de tre muligheder, der pt. er.

Bundteksten kommer med som standard i dine fremtidige e-mail kampagner. Du kan dog rette den til via Trin 2. Nederst på siden vælger du "Avancerede indstillinger" og find + rediger "Indsæt bundtekst". Klik på knappen "Gem" herefter.

 

Vælg baggrundsfarver

Det er muligt både at vælge farve bag e-mail og bag tekst. Hvis du klikker på den lille kvadratiske kasse med farve, og finder farven via farvevælgeren, skal du blot klikke uden for farvevælgeren. Så er din farve gemt. Ellers taster du bare farvekoden ind, hvis du kender den.

Har du valgt en forkert farve, klikker du bare på "Standard" og farve nulstilles.

Vælg skrifttype

Når du arbejder med web, har du kun et begrænset antal skrifttyper at vælge imellem. Skrifttypen benyttes til det tekstmæssige indhold i e-mail kampagnen, og altså ikke bundteksten.

Vælg e-mail design

Som udgangspunkt kan du vælge mellem 3 forskellige standarddesigns (eller skabeloner). Det er også muligt at tilkøbe et unikt og skræddersyet design, hvor du fx kan bruge en menu til at linke til flere steder. Kontakt supporten og hør mere.

Det design du har valgt kommer med som standard i dine fremtidige e-mail kampagner. Det betyder derfor, at designet i de kampagner du har oprettet ikke ændres.

 

Automatiske beskeder (oprettelse, vedligehold)

Du har mulighed for at sætte en række automatiske beskeder op. Herunder er dem, der er med i din Loyalty Manager som standard:

• Velkomst SMS
• Velkomst e-mail
• Fødselsdag SMS
• Fødselsdag e-mail
• Relateret vare e-mail
• Service e-mail

Klik på "ADMIN" og på "Automatiske Beskeder". Herunder kommer ovenstående automatiske beskeder som en dropdown.

Vigtig! "Gem" når du er færdig med at opsætte de automatiske beskeder. Når du sender test e-mails, tilføjes automatisk ordet "Test:" i emnelinjen, for at du senere kan skelne imellem test og den reelle e-mail kampagne du sender ud.

 

Velkomst-/Fødseldags-SMS

Start med at angive afsendernavn (husk max 11 karakterer). Herefter skriver du den besked, du ønsker. Du får at vide, hvis din besked går udover 1 SMS (159 karakterer incl. afsendernavn).

Det er en god idé at bruge tags (som fletter fra medlemslisten). Fx kan du bruge "###navn###", som fletter medlemmets fornavn ind.

Husk altid at sende en test! Bemærk, Loyalty Manager kan ikke vide hvilken person der sendes til, hvorfor navnet ikke er flettet med. (Der kommer en opdatering hvor det bliver muligt).

Du skal huske at aktivere Velkomst-/Fødselsdags-SMS øverst i højre hjørne. Du kan også deaktivere, hvis du vil holde en pause

De to automatiske SMS-beskeder har ikke et design - kun tekst. Derfor skal du "kun" huske at sætte tekst og afsender ind.

 

Velkomst-/Fødseldags-E-mail

Udfyld afsendernavn, afsender e-mail og e-mail emnelinje øverst på siden. Når du har gjort dette, kan du oprette selve beskeden. De automatiske beskeder arver designet du har lavet i E-mail Skabelondesign, så du behøver kun at koncentrere dig om indholdet.

Beskeden kan sættes op som en normal e-mail kampagne. Se forklaring til opsætning af e-mail trin 2.

Du skal huske at aktivere Velkomst-/Fødselsdags-E-mail øverst i højre hjørne. Du kan også deaktivere, hvis du vil holde en pause.

Klik på "Se design" og sørg for at teste inden du aktiverer den automatiske besked.

Service e-mail

Denne funktion kan fx bruges til at gøre en kunde opmærksom på, at returretten eller garantien ophører inden for x antal dage. Du kan sende en kunde service e-mailen 12 dage efter et køb og skrive, at du håber vedkommende er tilfreds med sit køb, og at han/hun er velkommen til at returnere købet inden for 2 dage. Der er som standard 14 dages returret, og på denne måde er man offensiv i sin servicepolitik.

Service e-mailen fletter automatisk den dyreste vare fra et køb ind i e-mailen.

Normalt skal du have tilladelse til at kommunikere med dine kunder via e-mail og sms (http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html), men det er tilladt at anvende service e-mail selvom dine kunder ikke har givet denne tilladelse, da der ikke er tale om slag af en vare.

Husk altid at teste!

 

SMS almindeligt brug

Når du skal sende en SMS, kan du vælge mellem en almindelig SMS eller en SMS+ (med link og landingpage).

SMS: I hovedmenuen klikker du på "Send SMS". Du skal igennem 3 trin.

Trin 1 - Informationer

På trin 1 (Informationer) vælger du et kampagnenavn, som kun er til internt brug. Vælg et logisk navn, som du (og andre ikke mindst) kan finde tilbage til senere. Kampagnenavnet kan ikke ændres, når kampagnen er sendt ud.

Herefter beslutter du udsendelsesdato og tidspunkt. Bemærk, at hvis kampagnen ikke er godkendt på trin 3, sender Loyalty Manager ikke SMS´erne ud, selvom du har overskredet det valgte tidspunkt. Du skal efterfølgende rette tidspunktet til det aktuelle, og så klikke på godkend. Har du valgt et tidspunkt før det tidspunkt du godkender kampagnen på, sendes kampagnen ud med det samme. Vælger du fx at udsende 12.45, og du først godkender kl. 13.08, sendes kampagnen kl. 13.08.

Segmentering (valgfrit)

Du har adgang til at segmentere i dine medlemmer. Både ud fra standardkriterier i din database, men også hvis du vil tilføje fx visse interesseområder, der giver mening for din virksomhed/dit budskab.

Du kan fx vælge at sende ud til kun mandlige medlemmer, til visse postnumre osv. Derudover kan du også vælge mellem de evt. grupper, du har oprettet. Det kan være en eller flere.

Oprettelse af grupper

Inde under "ADMIN" og "Kundeklub" opretter du grupper.

Det er et ekstremt godt værktøj til at kommunikere direkte og relevant til dine medlemmer, men det kræver en del omtanke.

Trin 2 - Design og Opsætning

Det er en af de lette. Du skal blot skrive afsendernavn (husk max 11 karakterer) og herefter selve SMS-beskeden. Du kan anvende to tags: "###navn###" og "###email###".

Du får at vide, hvis din besked går udover 1 SMS (159 karakterer incl. afsendernavn).

VED SMS+:

Når du skal sende en SMS+ har du også mulighed for at tilføje et link og en landingpage.

For at placere et link i din SMS+, skal du i din SMS-besked indsætte tagget " ###sms_plus_link###. Dvs. at teksten vil konkret kunne se således ud:

Kære ###navn###

Vi har lige nu fede t-shirts på tilbud. Tryk på linket her ###sms_plus_link###

Mobiltelefonen til venstre herunder.

Opsæt SMS+ side (Landingpage):

Du kan tilføje et billede (din landingpage). Billedet skal minimum være 1024 px bredt for at det kan skaleres optimalt til de forskellige mobile enheder, der er. Du kan bruge formaterne JPG, PNG og Gif. Filen må max fylde 5 MB, men bliver skaleret ned for at den fylder mindre når den indlæses af medlemmerne. Under billedet (som du kan linke fra til én webadresse/URL) kan du skrive tekst, som du også kan linke via mobil
telefonen til højre herunder.

Trin 3 - Test og Godkend

På dette 3. og sidste trin kan du godkende SMS-kampagnen. Samtidig har du en oversigt over antal modtagere m.m.

Husk at teste og om alle andre data er korrekte.

Du kan ikke godkende din SMS-kampagne, hvis du ingen modtagere har i din medlemsdatabase - eller du har valgt en gruppe via segmentering hvori der ingen medlemmer er med mobilnumre. Antal SMS´ere der vil blive brugt samt antal modtagere er vejledende, fordi der både kan være til- og frameldinger i din medlemsdatabase i perioden mellem godkendelses- og udsendelsestidspunktet.

 

Opsætning af E-mail

I hovedmenuen klikker du på "SEND E-MAIL". Du skal igennem 3 trin.

Trin 1 - Informationer

På trin 1 (Informationer) vælger du et kampagnenavn, som kun er til internt brug. Vælg et logisk navn, som du (og andre ikke mindst) kan finde tilbage til senere. Kampagnenavnet kan ikke ændres, når kampagnen er sendt ud.

Herefter beslutter du udsendelsesdato og tidspunkt. Bemærk, at hvis kampagnen ikke er godkendt på trin 3, sender Loyalty Manager ikke e-mails´ene, selvom du har overskredet det valgte tidspunkt. Du skal efterfølgende rette tidspunktet til det aktuelle, og så klikke på godkend. Har du valgt et tidspunkt før det tidspunkt du godkender kampagnen på, sendes kampagnen ud med det samme. Vælger du fx at udsende 12.45, og du først godkender kl. 13.08, sendes kampagnen kl. 13.08.

Segmentering (valgfrit)

Du har adgang til at segmentere i dine medlemmer. Både ud fra standardkriterier i din database, men også hvis du vil tilføje fx visse interesseområder, der giver mening for din virksomhed/dit budskab.

Du kan fx vælge at sende ud til kun mandlige medlemmer, til visse postnumre osv. Derudover kan du også vælge mellem de evt. grupper, du har oprettet. Det kan være en eller flere.

Oprettelse af grupper

Inde under "ADMIN" og "Kundeklub" opretter du grupper.

Det er et ekstremt godt værktøj til at kommunikere direkte og relevant til dine medlemmer, men det kræver en del omtanke.

Trin 2 - Design og Opsætning

Start med at indtaste afsendernavn, afsender e-mail og e-mail emnelinjen (som du skal tænke grundigt over hver gang og huske at ændre - både i forhold til modtagerne, men også Gmail, Outlook og andre klienter!).

Du har to muligheder - enten E-mail designer eller for de mere øvede - HTML. Vær opmærksom på, at trackingstatistikken ikke fungerer ved HTML. Loyalty Manager kan heller ikke se, hvem der har klikket på hvilke billeder.

Vælger du E-mail designer, kan du tilføj billede eller tekst i hvert boks/indholdsfelt.

Når du skal tilføje en række, klikker du på "Tilføj række nedenunder". Du kan også oprette kolonner - op til 4 stk. i hver række. Kolonnerne kan indeholde enten tekst eller billeder (med link på). Du kan oprette alle de rækker du vil.

Ved hjælp af det lille ikon med pil og mus ud for hver række er det muligt at ændre på rækkefølgende af indholdet.

Træk og slip (dog ikke skyl ud…).

Klikker du på det lille ikon med papir og pen, kan du redigere i de enkelte bokse/indholdsfelter. Skraldespandsikonet… tja.

Trin 3 -Test & Godkend


Yderligere muligheder

Den topgrafik du har sat ind i E-mail skabelondesign vil som udgangspunkt være synligt i den øverste række. Du har mulighed for at redigere billedet og kan dermed placere et andet. Dette billede vil dog kun figurere på denne e-mail kampagne.

Under "Avancerede indstillinger" kan du redigere i bundteksten. Derudover kan farverne også redigeres. Disse ændringer vil ligeledes kun optræde i denne e-mail kampagne.

 

HTML-opsætning

Klikker du på denne funktion, får du mulighed for at sætte din egen HTML-kode ind. Det vil typisk være en kode, du har opsat i en anden editor og som så klippes ind. Husk at anvende absolutte links i din kode.




Kontakt ScanNet kundeservice

Fandt du ikke dit svar i denne artikel?


Ring til kundeservice på:
75 53 35 00