Oprettelse af brugerkonti

Ved dedikerede servere er det muligt at havde flere brugerkonti. Disse kan eksempelvis benyttes til flere samtidige l fjernskrivebords adgange (RDP) til en server eller til at køre en specifik service på en server.

Vi licenseres vores server og brugere konti igennem Microsoft Services Provider License Agreement (SPLA) og dette stiller en række krav til hvordan man licensere adgangen til en server samt hvilke typer brugerkonti må bruges til hvad.

Når du køber en dedikeret Windows server ved os, vil der som standard være oprettet men en enkelt dedikeret Administrator bruger. Det er ifølge Microsofts SPLA regler tilladt at oprette endnu en Administrator bruger uden beregning, herefter skal der betales en licens pr. brugerkonti.


Via start menuen søg efter Computer Management (Computeradministration) og start programmet.



I Computer Management, under "System Tools" gå til "Local Users and Groups" fold den ud og tryk på "Users"





Højre klik under de nuværende brugere og vælg New User…



Udfyld bruger oplysninger
- Username (Det brugernavn brugeren skal logge på serveren med)
- Full name (Dit fulde navn)
- Description (Beskrivelse af brugeren evt Rolle i firmaet)
- Password (Adgangskoden brugeren skal logge på serveren med)
- Klik Create
- Luk dialogboksen New user



For at være sikker på den nye bruger er medlem af de rigtige grupper
- Højreklik på den nyoprettede bruger > Properties
- Vælg Fanen "Member of"
- Tilføj brugeren til de to grupper "Administrators" og "SPLA_Admins"


- Luk dialogboksen

Du kan nu logge på serveren med den nyoprettet bruger.